söndag 24 april 2016

Mjölk-, Soja och Havrefria munkar

"Mamma, det är så orättvist att jag aldrig har fått smaka en munk i hela mitt liv"

Vad kan man svara på det. Ingenting annat än att det måste göras ett försök.

Jag hittade följande recept på nätet som vi gjorde om till mjölkfritt

Finns en bra instruktionsfilm som vi tittade på flera gånger innan vi började.

Vi använde enbart rapsolja och jag friterade i min gjutjärnsgryta, en 3 liters. Jag värmde oljan på svag värme, så samtidigt som första 2-timmarsjäsningen så drog jag igång på 2:an. Jag hade heller ingen termometer att mäta temperaturen med, men Solstrålens far har en yttemperaturmätare, den använde jag. Oljan var uppe i 150 grader när jag friterade, fungerade bra. Blev väldigt goda!!


  • 25 g jäst
  • 3 dl risdryck
  • 1 ägg
  • 150 g carlshamns mjölkfria margarin
  • 1 dl socker
  • 1 tsk salt
  • 660 g (11 dl) vetemjöl special
  • Frityrolja (raps/majs)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar