tisdag 12 oktober 2010

Kalla Såsen - mjölk, soja och havrefri

Vi har en sås som Solstrålen kallar för "Kalla såsen". Med grundbasen går det att leka varför man tex kan göra egen potatissallad och cole slaw som är helt mjölkfri och som smakar GOTT!

Såsbasen:
2 msk riskräm (Isola Bio, går att köpa på Coop Forum. Kan inte leva utan denna)
1-2 msk äkta majonnäs. Lätt majonnäs går inte för den innehåller skummjölk.
½ - 1 tsk vit balsamvinäger
Salt & peppar

Till fisk använder jag sötstark senap och dill

Till kött och ungsstekta rotfrukter använder jag sötstark senap och hackade örter. Tex persilja, basilika, eller koriander

Till coleslaw blandar jag ner kål och morötter. Eventuellt kryddar jag med salladskrydda (läs på förpackningen att salladskryddan inte innehåller ngt konstigt)

Till Rode Island blandar jag ner tomatpuré (ej ketchup eller chilisås, tåls inte) och för Thousand Islands även lite bostongurka. Honung och socker kan förhöja smaken.

För potatissallad blandar jag ner kall potatis, och skuren gurka. Lite sötstark senap och dill.

För rödbetssallad till jul blandar jag ner tärnade inlagda rödbetor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar