tisdag 12 oktober 2010

Världens godaste kladdkaka - mjölk, soja, havre och glutenfri

Hittade detta recept i Johanna Westmans Första Kokboken. Gjorde sedan om det för att passa en mjölk och glutenfri familj. Denna kaka blir godast på Lailas mjölk- och glutenfria mjölmix.

2 ägg
3 dl strösocker
1½ tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao (mjölkfri. Ex Kung Markattas). För mildare chokladsmak - ta 2-3 msk
1 ½ dl Lailas mjölmix
100 gram mjölkfritt margarin

När jag använder en pajform med 26 cm i diameter gör jag dubbel sats

Smöra med mjölkfritt smör och olda majsströbröd

Värm ugnen till 175 grader (originalreceptet säger 150 grader i 35 min.)

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Blanda alla torrvaror i en bunke. Blanda ner de torra ingredieserna i smöret. Rör ner äggen, ett i taget. Häll smeten i kakformen.

Ställ in formen i ugnen. Låt kakan stå 15 minuter på 175 grader, sänk sedan värmen och låt kakan stå 30-35 minuter i 150 grader.

Så GOD!!! Glutenallergiska Morfar Doktor tycker denna är mycket god. Solstrålen älskar denna, så även vänner och bekanta utan allergier. Krispig yta och seg mitt.

2 kommentarer:

  1. Jättegod!
    Gjorde dubbel sats så att kladdkakan blev riktigt tjock och fin. Jag drog dock ner tiden som kakan stod i ugnen på 150°c till 25 minuter, den hade gärna fått stå lite kortare tid för att bli riktigt kladdig.
    Hur som helst har jag ett nytt favoritrecept på kladdkaka. Passar utmärkt uppvärmd i micron tillsammans med vaniljglass och varma hallon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra :-) Själv har jag också börjat göra dem i muffinsformar (stora, med hög kant) så det blir mini-kladdkakor. Dessa fungerar väldigt bra att frysa. Så har man kladdkakor i portionsförpackning. Att skicka med till kalas, ta med på utflykt, snabbfika. Testa dig fram, blir kortare gräddtid än stora kladdkakan men längre tid än vanliga muffins.

      Radera