fredag 31 augusti 2012

Tips på Nyårsupé: Fylld kalkon och Kokospannakotta (Mjölk, soja, havre och glutenfri)

För två år sedan bjöd jag mina föräldrar på nyårsmiddag. Morfar Doktor är glutenallergiker, Fröken Mormor är allergisk mot malt, humle, konserveringsmedel och tillsatser i mat (e-nummer osv). Lägg det till Solstrålens allergier samt syskons nötellergi så blir blir vi en otroligt jobbig famillj att bjuda på middag!

Vi bjöd slutligen på fylld kalkon. Fyllningen bestod av glutenfri couscous (gjord på majs), torkade aprikoser (ekologiska, utan svavel, Saltå Kvarn), och torkade fikon (ekologiska utan svavel, Kung Markatta). Pressade även ner en vitlök i fyllningen. Utvändigt gned vi in kalkonen med lime och rosmarinkvistar. Stekte kalkonen (i stekpåse) i ugnen enligt anvisningar. 1 timmer per kilo.

Till kalkonen serverade vi pressad potatis. Sås gjorde vi på maizenastärkelse och steksky från kalkonen. (Fröken Mormor tål inte risdryck eller mjölkfritt margarin). Och de som tålde fick ekologisk tranbärsgelé.

Serverade även ångad brysselkål samt en sak jag lärde mig i Kanada för massa år sedan - nämligen ett rotfruktsmos bestående av morötter och kålrot. Man kokar morötter och kålrot mjuka. Sedan mixar man morötterna och kålrötterna tillsammans med lite av avkoket (vätskan) till ett mos. Smakar av med salt och peppar.

Till efterätt fick Fröken Mormor fruktsallad. Vi andra serverades kokospannakotta med mosade björnbär. Pannakottan gjorde jag genom att hetta upp Coconut creame (den tjockaste kokoskrämen) i en kastrull och röra ner Gelesocker Multi samt vaniljkorn från en vaniljstång. Hällde därefter upp kokosblandningen i höga glas och ställde kallt i kylen tills dess att det var dags att servera. Köpte frysta björnbär på Coop, tinade dem, blandade ner lite socker och mosade dem grovt med en gaffel. Denna björnbärsröra lade jag ovanpå pannakottan, i glasen.

Jag läste på Gelesocker Multi paketet - det står hur mycket gelesocker du skall ha per mängd vätska. Använde 4 dl kokoskräm med 1 dl gelesocker multi till 4 portioner. Jag köpte även en vaniljstång och blandade ner vaniljkornen. Gelesocker Multi från Dansucker  innehåller karragenan och fruktkärnmjöl - Solstrålen verkar tåla denna (inte märkt att hon reagerar iaf).

Vi avstod förrätt, för jag lyckades inte komma på något som skulle passa alla.

Matallergi gör att man måste lösa krångliga ekvationer. Men det är samtidigt det som gör matlagningen så rolig - man känner sig så nöjd när man lyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar