söndag 28 november 2010

Bockhornsklöver, Guarkärnmjöl och Carobmjöl - kusiner till baljväxter

Tidningen Vi Föräldrar har ofta intressanta recept, och skribenten arbetar som dietist. Jag brukar läsa recepten eftersom man kan få tips och idéer på bra saker. Därigenom har jag fått lära mig att Bockhornsklöver (som finns i tex curryblandningar) och Guarkärnmjöl (används som förtjockningsmedel) kan framkalla allergiska reaktioner hos sojaproteinallergiker. De är släkt med eller  tillhör baljväxtfamiljen. Det har tagit mig två år med Solstrålens diagnos att få fram den informationen, så jag delger den gärna.

Carobmjöl är också en släkting till sojabönan, men i vårt fall fungerar detta. Det finns med i Isola Bios riskräm (som förtjockningsmedel), men jag har aldrig märkt att Solstrålen reagerat.

Ytterligare baljväxtsläktingar är jordnötter, lakritsrot, linser, och alf-alfa (luzern). Vissa E-märkta förtjockningsmedel (fruktkärnmjöl (E410), guarkärnmjöl (E412), dragant (E413) och gummi arabicum (E414) är också kusiner till sojabönan.

Och sojalecitin har E-nummer E322. Bra att veta om det bara står E-nummer och inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar